Natuursteen op riviercruiseschepen
Riviercruises zijn erg populier bij o.a. Australiërs en Amerikanen en ze zijn zeer geschikt om in korte tijd veel Europese landen te bezoeken. ’sNachts kan er in alle luxe geslapen worden terwijl er verder wordt gevaren en overdag kan men verschillende landen en steden bezoeken. Het is zeker geen goedkope manier van reizen en daar richten de meeste rederijen de schepen dan ook op in; veel luxe objecten afgewerkt met exclusieve materialen en dus ook veel natuursteen of keramiek.
Wij zijn dé specialist op het gebied van luxe afwerkingen met o.a. natuursteen op riviercruiseschepen, maar ook op luxe jachten. Ons bedrijf is dan ook een bekende naam in deze specifieke wereld. Bij cruiseschepen in het exclusieve segment speelt natuursteen bijna altijd een rol en er zijn niet veel natuursteenbedrijven die zo’n opdracht qua capaciteit en schaalgrootte aankunnen. Wij zijn er daar één van. In de afgelopen vijftien jaar hebben wij aan zeker meer dan zestig schepen een ‘steentje’ bijgedragen.
Als natuursteenbedrijf geven we uiteraard ook advies, maar dat is vooral technisch van aard. Dan gaat het over de eigenschappen van materialen, functionaliteit en duurzaamheid. In een ontwerp kan esthetiek echter vaak voorrang krijgen, boven het meest geschikte materiaal en wordt er bijvoorbeeld gekozen voor marmer in de badkamers wat niet het meest praktische materiaal is in keuken of badkamer.
Voorwerk en nazorg
De afbouw van een schip is niet te vergelijken met de afbouw van een ander ‘vast’ pand. De planning is een stuk strakker, de deadline harder en het tempo ligt een stukje hoger. Voor het natuursteenbedrijf betekent dat, dat er zoveel mogelijk vóóraf op maat gemaakt moet worden. Omdat het om zeer precies maatwerk gaat, kan dat best spannend zijn. Alles wordt eerst exact ingemeten, daarna wordt alles in Zevenaar op maat gemaakt en naar de werf getransporteerd om vervolgens te plaatsen. Ze gebruiken een flexibele polymeerlijm om b.v. buffetbladen te monteren, dan kan er namelijk altijd nog iets geschoven worden. Daarvoor wordt er bij het inmeten altijd een paar millimeter speling aangehouden. Uiteindelijk zie je daar niets van terug, want alle naden worden vervolgens gekit met een flexibele kit.
De meeste werkbladen maakt Ariës Natuursteen geheel op maat, aan de hand van mallen. Dat soort onderdelen kun je niet inmeten vanwege b.v. kolommen en pilaren die hier en daar staan. Met mallen kun je die uitsparen. De CNC-machine kan die mallen heel precies lezen en de steen precies op maat zagen en frezen. Ook bijvoorbeeld traptreden worden in Zevenaar op maat gemaakt. Het plaatsen daarvan is zeker een vak apart, daar heb je een duimstok én een timmermansoog voor nodig, want met een waterpas kun je nu eenmaal niets op een schip. Alles bij elkaar kan er zo’n 20 ton natuursteen in sommige riviercruiseschepen worden verwerkt. Dat klinkt misschien onlogisch, zo’n enorm gewicht aan boord van een schip, maar er moet later altijd nog ballast worden bijgepompt voordat het cruiseschip klaar is voor de vaart en er van alle luxe genoten kan worden.